onsdag, augusti 15, 2007

Träffa andra hundar


I söndags var vi till mattes mamma och familj. Där träffade jag Mozart igen. Den här gången var vi kompisar från början. Mozart ville att jag skulle jaga honom vilket jag gärna gjorde. Jag fick leka med honom för han var jätteförsiktig med mig och sprang undan så fort jag kom i närheten.

Fast när jag tryckte upp honom i ett hörn så sa han ifrån men den här gången morrade han bara. Jag fattade vinken och flyttade på mig. Husse och matte sa att jag skulle passa mig för jag blev kaxigare och kaxigare mot Mozart, min svans åkte högre och högre upp och jag försökte lägga tassarna på Mozarts rygg. Till slut fick han nog och sa till på skarpen. Usch, vad det är otäckt. Matte sa att jag fick skylla mig själv när jag utmanar honom så men jag måste ju testa gränser ju och hur långt jag kan gå. Nu vet jag.

I måndags var det konstigt för husse klev upp jättetidigt. Han brukar ju sova längre än matte men nu gick han upp före henne och tog med mig ut. När vi kom in igen så var matte uppe och husse åkte hemifrån. Han var borta hela dagen, konstigt. Matte sa att de har börjat jobba, vad nu det betyder. När husse kom hem och jag vaknat så skulle vi på utflykt. Vi åkte bil en lite bit, när jag klev ur bilen luktade så himla gott så jag nästan sprang till ett grind. Och vet ni, det var där vi skulle gå in. Där bodde Farbror Loke och Primus, Farbror Aiax var där och hälsade på oxå för att träffa mig. Det var jättekul att träffa allihop. Primus var lite otäck först för han skällde på mig och vägrade släppa in mig men jag fick komma in till slut.

Vi gick en liten promenad och det var hur kul som helst att gå med dem. När vi kom tillbaka så satte sig alla människor och fikade. Jag försökte få igång lite lek men det var ingen som ville leka med mig. Aiax tyckte han var för vuxen för att leka med lilla mig. Loke var bara intresserad av fikabrödet och Primus han vaktade. Jag roade mig själv med en konstig boll med piggar på. Primus och jag lekte tafatt efter ett tag.


Aiax matte lyfte upp mig i knät flera gånger, det var kul, Aiax blev lite sotis och kom och blängde på mig och matten men hon släppte inte ner mig för det. Hoppas han inte blev för sur på mig för att jag gosade med hans matte. Han gosade faktiskt med min matte och husse oxå.


Det var så kul hos Loke och Primus att jag inte ville gå hem. Jag la mig på hallmattan och tänkte inte gå. Men Aiax skulle oxå gå hem så då följde jag med ut. Jag tyckte jag hörde att jag ska få komma tillbaka hit och vara här själv, utan husse och matte, på dagarna. Hoppas det blir så för det var verkligen super duper roligt att vara hos Loke och Primus.

När vi kom till bilen så visade Aiax mig att det inte var farligt att vara i bilen. Jag är inte helt övertygad än men det var mysigt att ligga i skuffen tillsammans med Aiax. Och det kändes bättre så jag pep (nästan) inte alls på vägen hem. Tack Aiax!


Nu är det onsdag och vi har gått massa nya vägar idag på promenaderna, det är kul. Husse är lite missnöjd att jag sover när han kommer hem. Men då får han väl komma hem tidigare då, när jag är vaken. Jag kan ju inte rå för att jag blir trött just vid den tiden. Matte har sagt att jag har varit underbar att vara hemma med idag, tydligen har jag skött mig. Hon jobbar ju oxå fast hemifrån så hon uppskattar när jag är lydig och lugn. Vilket jag inte var igår. Till slut ringde hon husse och sa att han fick komma hem och ta hand om sin hund. Har ni hört så fräckt. Vi hade det mysigt idag i alla fall men vi får se vilket humör jag är på imorgon.

Inga kommentarer: