fredag, juli 20, 2007

Jag är en äventyrare


Idag har det hänt massa konstiga saker.

Matte gick hemifrån jättetidigt. Det är ju hon som brukar gå ut med mig på morgonen när jag vaknar. Fast jag hörde att hon sa till husse att jag sov och att han skulle hålla lite koll om jag vaknade. Jag var jättetrött så jag sov till 7. Husse och jag gick en ny promenad som gick genom en liten skog, det var hur kul som helst att springa bland träden.

Efter två promenader och en sovpaus kom matte hem. Oj, vad glad jag blev! Hon hade ju varit borta jättelänge ju. När hon varit hemma ett tag så somnade jag. Märkte inte ens att husse hade varit på IKEA och köpt halkskydd som man lägger under mattorna. Nu slipper jag sladda runt men jag kan inte heller flytta lika lätt på mattorna och komma åt det svala golvet.

Husse plockade fram något konstigt ur ett skåp. Det var en stor gul sak med lång lång näsa som var platt därfram. Jag fick nosa lite på den och tyckte väl att det var ganska ok. Men när den började bröla åt mig tyckte jag inte om den där konstiga grejen längre. Matte sa att det var dammsugaren och att det bara var att vänja sig för den skulle komma fram flera gånger. Hmm, jag trodde jag var det enda husdjuret här. Och inte har den krupit in i skåpet igen heller utan står i hallen, men den vill inte leka med mig. Ignorerar mig totalt gör den.

Sen plockade husse fram en lång pinne med fransar längst ner, den var mycket roligare. Den lät ingenting så blev det blöta spår efter den. Mopp hette den tydligen. Den var hur kul som helst, men Husse tyckte det tog så lång tid när jag hängde i fransarna så han stängde in mig och matte i min hage. Där fick vi sitta tills alla blöta spår var borta. Konstigt var det men det var snällt av husse att han stängde in matte där oxå och inte bara mig.

Nu ligger mattorna på golvet igen med gummi under så att de ligger på plats. Matte och Husse sprang som galningar fram och tillbaka för att testa, jag trodde de hade blivit tokiga men till slut kunde jag inte låta bli att följa efter. Vi hade jättekul tills de sa att jag var trött. Hur kan de veta det egentligen. Fast de hade nog rätt för jag somnade så fort vi kom in från kisspausen.

Hittade en lös hund gjorde jag idag oxå. Han kom fram till mig och skulle hälsa men det fick han inte. Så matte tog mitt koppel och satte det på den andra hunden istället och gick för att leta efter hans husse och matte. Hon kom som tur var hem ensam, hon hade hittat matte till den hunden. Han hade öppnat dörren själv och rymt. Min husse och matte låser alltid ytterdörren.

Som ni märker har det hänt jättemycket konstigt här idag. Man jag tycker det är kul när det händer nya saker och är en riktig äventyrare. Riktigt modig är jag!

Inga kommentarer: